torsdag 15. januar 2009

Starten

Dette er klippet fra dagboka mi på Hagegal. Innlegget er datert 23. mai 2003.

Som nyinnmeldt medlem ble jeg raskt fasinert av hagedagbøkene, og det inspirerte meg til å lage min egen. Den skal ikke handle om hagen min som har vokst fram i løpet av 20 år fra ei tomt med furu, lyng og stein (og som faktisk begynner å ligne det jeg hadde forestilt meg), men om et for meg nytt og spennende prosjekt: hyttehagen min!

Litt bakgrunnsinformasjon: jeg har vært "hagegal" så lenge jeg kan huske (mye pga. en far som lærte ei lita jente om kompostens hemmeligheter fra hun var 3 år gammel, og ei farmor som delte sin kunnskap om urter med en nysgjerrig ungdom som ville leve "alternativt").


Men så til saken: på seinhøsten i fjor kjøpte vi ei lita hytte og 1/2 mål tomt. Hytta er ca. 40 år gammel, og tomta ligger sørvendt med nydelig utsikt over Trondheimsfjorden. Den er ganske bratt og med mye stein, og jeg så at det var noen bærbusker der i tillegg til einer, gran, bjørk, hassel og villroser. I løpet av våren og forsommeren vet jeg mer om hva som er der fra før (det er så spennende å se hver gang jeg er der; har det dukka opp noe nytt?) Ja, og så har vi en liten bekk som det av og til er vann i, og noen spireabusker som den forrige eieren hadde planta.Vinteren har gått med til nødvendig opprusting av hytte og uthus, og til å drømme om og pønske ut ideer til hagen. Jeg ønsker meg en naturlig og lettstelt hage, som ikke blir et ork med luking og "trimming". Men litt hagearbeid vil jeg ha - det er en av mine kjæreste kilder til adspredelse...
Hagearbeidet begynte i påska mens mann og barn (ja, ungdommer da) var på sjøen og dro torsk: vi hadde sommertemperaturer i Trøndelag! Palmehelga ble hele tomta raket, og helga etter flommet hele tomta over av hvitveis, vårkål og etterhvert fioler! I tillegg dukka det opp liljeblader, som ikke har fått blomster enda. 8 bærbusker ble også kraftig beskåret.
I påska plantet jeg også noen urter: gressløk, løpstikke, peppermynte, dill, timian og valurt. Bortsett fra dillen var alle tatt fra egen urtehage. Noen står i et "bed" der det skal bli vaskepost v/bekken, men mange står litt "rundt omkring", der de har optimale forhold (sol/skygge, tørt/vått).
Det samme gjelder for staudene - også fra egen hage: Ballblom, Pion, Astilbe og Duppsoleie ble plantet der jorda var dyp nok, og der jeg tror de vil gli naturlig inn i miljøet. Nå blir det spennende å se resultatet!
1. maihelga var bilen lastet opp med flere planter fra hagen: marsfioler, murtorskmunn, skogssymre, oregano, spansk kjørvel, bjørnerot, lavendel, abrodd og hestemynte, i tillegg til en stor Rhohodendron kjøpt på Obs! bygg. Tre sekker med kompost var også med på lasset. Den helga snødde det...
Helga etter ble alt plantet ut, og jeg så at påskeplantingen hadde vært vellykka: særlig struttet løpstikka av liv! Det samme gjorde skvallerkål og løvetann, det er helt enorme mengder av det! Hmmm....

Nå er jeg spent på å komme tilbake igjen etter 14 dager: - har Rhohodendroen klart seg (det har jeg aldri hatt før)? - Har skvallerkål og løvetann tatt knekken på urter og stauder?- Har det kommet fram noe "nytt"?Jeg håper at dere som er innom denne dagboka vil ha glede av den, og jeg setter stor pris på respons fra dere etterhvert som jeg forteller om nye oppdagelser, prosjekter og utfordringer. Med tida håper jeg å legge ut noen bilder også, så jeg får synliggjort endringene som skjer etterhvert.

1 kommentar:

  1. Så trivelig at du er tilbake hos oss hagegale igjen!

    Jeg synes også det er mye nytt og vanskelig å sette seg inn i med bloggen, men vi får lære etter hvert. Og heldigvis er det mange snille folk som villig hjelper på hagegal.

    Ønsker deg en flott vår både hjemme og på hytta.

    SvarSlett